“Sneland”                                                     Bulkcarreier
Bygget av Haugesund Mekaniske Verksted (HMV) som byggenr. 43, og ble levert den 30.06.1972,
til dengang D/S A/S Vestland (Richard Amlie & Co. A/S), Haugesund.
Skipet ble sjøsatt og døpt den 22.04.1972, og Gudmor var fru Borghild Skjoldli Hansen.

Det var det fjerde skipet som Amlie har hatt som heter «Sneland», og de tre foregående skip hadde et 1-tall etter navnet.

Klasse:                Det norske Veritas, DnV *1A1
Størrelse:         14.650 brt. – 9900 nrt. – 23.745 tdw – LxBxD: 534,3 x 75,2 x 46,1 ft
                               (162,86 x 22,85 x 14,05 m)

5 stk. lasterom på til sammen 29.848 m3  Total ballastkapasitet er på 14.249 m3
Laste og losseutstyret består av 2 stk. 12,5 tonns og 2 stk. 18 tonns ASEA dekkskraner med en arbeids radius på 20 meter.
2 stk. 12-syl. 4T EV Lindholmen – Pielstick 12 PC 2V 400 V-dieselmotorer, 12.000 bhk.
som gir en fart av 16 knop. Gearet til en propell med et Ka-Me-Wa propellanlegg.

HMV brukte 452.869 timer på byggingen av «Sneland».

Navnehistorien til «Sneland»:
00.03.1982:     Omdøpt til «Soutland» i forbindelse med et T/C.
00.03.1983:     Fått navnet «Sneland» igjen.
00.06.1983:     «Island», Wide Bulk Transport, (Inter Mar. S. A. Geneve), Panama
08.11.1983:     “Anadolu Guney”, Anadolu Denizcilik ve Ticaret A.A. Istanbul, Tyrkia
00.00.1984      “Anadolu Guney”, Guney Biracilik ve Mait Sanayil A.S.
                                 (Anadolu Denizcilik ve Ticaret A.S.) Izmir, Tyrkia
00.00.1986      “Anadolu Guney”, Guney Ege Denizcilik ve Ticaret A.S.
                                 (Anadolu Denizcilik ve Ticaret A.S.) Izmir
08.11.1991      “Youming”, Yoo Ming Shipping Inc., Panama
11.02.1996:     “Yan Fa”, Yan Fa Shipping, S.A. Panama
00.00.1998      “Yan Fa”, Shadong Yanti Marine Shipping Co. Panama
00.00.1999      “Yan Fa”, China Yantai Shipping, Co. Ltd. Panama
04.12.2000      “Yan Fa”(«Sneland») ankom Kina for opphugging

 

Rederiet Richard Amlie & Co A/S
Jacob Richard Amlie ble født 24/11-1870 i Haugesund. Han ble gift med Elisabeth
(født Lie 14/09-1875). Jacob stiftet RICHARD AMLIE & CO. A/S i 1915, med formål i drive rederivirksomhet.
Han begynte sine forretninger i de gode tidene, på en måte som ikke medførte sammenbrudd,
når krisen i de internasjonale fraktmarkeder rammet høsten 1920.

Richard Amlie (m. flere) kjøpte sine første to skip i 1907 og 1911. I årene fra 1915 og frem til 1978,
fikk Richard Amlie & Co A/S bygget 18 skip, bortimot halvparten ved norske skipsverft.

Sverre Richard Amlie (født 02/10-1905) ble med-disponent i 1936, og daglig leder da Jacob Richard Amlie døde 03/06-1946.

Sverre Richard Amlie døde 26/03-1971, og sønnen Richard Amlie overtok som disponent.

Siste skip ble solgt i 1983